15 korisnih fraza u komunikaciji sa decom

Bilo bi korisno kada bi zaista samo 15 korisnih fraza u komunikaciji sa decom moglo da reši sve naše probleme u odgoju. Ipak, vaspitanje je slojevito, i podrazumeva mnogo više lične osvešćenosti o vlastitom ponašanju, nego što to većina misli.
15 korisnih faza u kominikaciji sa decom

Znaš li kako govoriš?

 “Nisi bio dobar. Idi momentalno namesti svoj krevet!” U ovom slučaju, nameštanje kreveta je predstavljeno kao kazna za neko neadekvatno ponašanje koje je prethodilo naredbi. Šta mislite, kako će dete koje raste uz ovaj čest vaspitno-leksički stil, reagovati na kućne poslove, u starijem uzrastu? Da li će naučiti lekciju zbog koje je kažnjeno?

Postoji razlika između naredbe i doprinosa. Ona se ogleda u vrsti komunikacijskog stila

Deca osećaju i prepoznaju kada im roditelji naređuju, bez obzira što još uvek nemaju dovoljno životnog iskustva. Ton koji se koristi pri naredbi, prilično je specifičan. Vrlo često, uz njega izostaje racionalno objašnjenje zašto nešto treba da se uradi ili zašto se nešto odigralo onako kako jeste. Deca ne reaguju dobro na naredbu. Mlađa deca će se brzo oglušiti na takav ton obraćanja. Svojim ponašanjem zahtevaće objašnjenja, kao i drugačiji način komunikacije. Starija deca će biti u očekivanom otporu i na naredbu će najčešće odgovarati onim što nazivamo “bezobrazno” ponašanje. Osim realne nekorisnosti naredbe, kao izbora komunikacije sa decom, dugoročno korišćenje ovog obrasca obraćanja deci, trajno može narušiti odnos sa roditeljima.

Koncept doprinosa je mnogo korisniji.

Doprinos se ogleda u poštovanju deteta i razumevanju okolnosti, odnosno, konteksta u kojem se neko sporno ponašanje dogodilo. Uključivanje deteta u aktivnost, nasuprot kažnjavaju deteta aktivnošću, donosi sjajne rezultate.

Primer:

Deca uzrasta 2 – 7 godina:

Dete vrišti, plače, ima tantrum, uporno radi ono što smatrate da ne treba, razbacalo je igračke i neće da pospremi.

Ućutkujete dete, uzimate mu ono što ne sme da dira, terate ga u sobu, odvodite na drugo mesto, grdite, nazivate ga nevaljalim, naređujete mu da sredi iza sebe.

Ili:

Sačekate da prvi talas negodovanja prođe. Date predlog: “Hajde da ti i ja zajedno pokupimo igračke i pospremimo. Dođi da mi pomogneš oko nečega. Možemo da se igramo ko će brže da raskloni. Ti spremi omiljene igračke, a ja ću ostalo. Wow! Bravo! Sjajno si ovo uradio!”

Deca uzrasta 7 – 14 godina:

Dete ispoljava otpor prema učenju ili pomoći u kućnim poslovima.

Vičete, zahtevate, očekujete, zvocate, gubite strpljenje, ponavljate, nervirate se…

Ili:

Smireno porazgovarate sa detetom, o tome šta mu najteže pada u školi. Zašto ne voli neki predmet. Čega se plaši. Ponudite svoju pomoć. Objasnite, dopunite sadržaj, ponudite kreativno rešenje, date korisnu asociaciju. Možete koristiti internet, kao izuzetno sredstvo doedukacije, u ovom slučaju. Na taj način, ne samo što širite vidike detetu, dopunjujući sadržaj koji uči kroz dodatne informacije na temu, već ga neposredno informišete o načinima na koji se sigurno koristi modrna tehnologija.

“Ne mogu više da ponavljam!”

Kada non-stop ponavljamo iste ili slične fraze, dolazi do „kakofonije“. Deca prestaju da nas čuju. Zato je leksika koju koristimo važna.

U sledećim redovima pronaći ćeš zamenu za obraćanje koje ti potencijalno ne donosi rezultat. Potrebno je da budeš dosledan, jer ako samo jednom upotrebiš predloženo, neće se mnogo promeniti.

Doslednost, i prevaspitavanje nas samih, početak je konstruktivnijeg odnosa sa decom.

15 korisnih fraza u komunikaciji sa decom:

  • „Ne! Paziiiii!!!“zamenite sa: „Molim te, budi pažljiv, seti se šta smo pričali o sigurnosti.“
  • „Prestani da se dereš! Ućuti više!“zamenite sa: „Molim te govori tiše.“ Ili „Ako želiš ovako sjajno da pevaš glasno, molim te idi u svoju sobu.“
  • „Pet puta ti kažem! Uradi više!zamenite sa: „Da li želiš sama da se obuješ ili želiš moju pomoć?“ „Hoćeš sam da uđeš u sedište ili želiš da te ja smestim?“
  • „Sram te bilo!“ „Trebalo bi da znaš kako se ponaša!“zamenite sa: „Šta možeš da uradiš sledeći put da se ovo ne bi ponovilo? Jesi li nešto naučio iz ove greške?“
  • „Polazi, odmah!“zamenite sa: „Vreme je da krenemo za desetak minuta. Hoćeš još malo da se poigraš, pa krećemo…“
  • „Nema više kupovine igračaka! Nema para!“zamenite sa: „Da li želiš da ovo stavimo na listu tvojih rođendanskih ili novogodišnjih želja?
  • „Prestani da kmeziš i kukaš!“zamenite sa: „Hajde da zajedno brojimo do pet, udahnemo i brzo izdahnemo, a onda možeš da kažeš šta želiš.“
  • „Ne trči!“zamenite sa: „Hodaj.“
  • „Ne udaraj se!“zamenite sa: „Molim te budi nežniji/nežnija.“
  • „Ne bacaj svoje igračke!“zamenite sa: „Molim te složi svoje stvari gde im je mesto.“
  • „Ne razgovaraj tako sa mnom!“zamenite sa: „Zamolila bih te da mi se obraćaš pristojno i koristiš lepe reči.“
  • „Ne lupaj vratima!“zamenite sa: „ Molim te lakše zatvaraj vrata, bez jakog zvuka.“
  • „Ne prekidaj me dok govorim!“ zamenite sa: „Molim te sačekaj da završim sa onim što želim da kažem, pa će doći tvoj red.“
  • „Smiri se!“zamenite sa: „Kako mogu da ti pomognem?“
  • „E, sad je dosta!“zamenite sa: „Da li želiš jedan zagrljaj?“

15 korisnih faza u kominikaciji sa decom

NAPOMENA: Poslednja u nizu je najkontroverznija zamena, jer rodtelji veruju da loše ponašanje ne treba nagraditi zagrljajem. Ono što je važno jeste da pošaljete poruku da volite svoje dete čak I ako je nevaljalo, ali da ne podržavate njegovo ponašanje. To su dve potpuno različite stvari. Možete kritikovati detetovo ponašanje, ne i njegovu ličnost, kako jednog dana dete ne bi odraslo u nesigurnog pojedinca koji svoju ličnu vrednost želi da potvrdi isključivo kroz priznanje roditelja, partnera, prijatelja, bez mogućnosti da samostalno reši problem, ili kontinuirano tražeći u drugima potvrdu da je ono što radi ili misli, ispravno.

Kod mog malog ovo ne funkcioniše!

Ako ste pomislili kako vi sve ovo već radite, ali u slučaju vašeg deteta ništa ne funkcioniše, jer je „na oca, babu, komšiju, takav mu je horoskop“ – preispitajte dvaput kakav je vaš emocionalni odgovor na situaciju. Vrlo brzo možete steći uvid u to da li ste na korisnom putu.

Odgovorite sebi na sledeća pitanja:

  1. Jeste li srećni, umorni, zadovoljni, revoltirani, usamljeni?
  2. Šta govorim sebi i ostalim ukućanima?
  3. Da li komuniciram kroz poštovanje ili koristim verbalno nadigravanje, brecanje, vikanje, psovke?
  4. Koliko mi je „kratak fitilj“?
  5. Koliko zaista imam strpljenja za dete?

Zapitajte se šta vi zapravo radite sa detetom. Vodite spisak nedelju dana. Zapišite svaku aktivnost koju ste imali, i na koji način ste komunicirali u tim prilikama.

15 korisnih faza u kominikaciji sa decom

Primer: osnovna briga ( presvlačenje, jelo, kupanje), razmenjivanje nežnosti ( zagrljaji, poljupci, lepe reči), aktivnosti ( napolju i unutra: lopta, igra, kocke, crtanje, kuvanje, kreativnosti, lutkice, šivenje, pravljenje itd.) edukativno vreme ( čitanje, razgovori o raznim životnim temama shodno uzrastu, pevanje, sviranje).

Osvestite način na koji razgovarate sa detetom.

To je prvi temelj za formiranje jezika, vokabulara, odnosa, načina, uverenja i vrednosti. Napustite stereotip da je “dete malo, pa ne razume.” Nikada nije rano uvesti korisnu komunikacijsku formu u svoju svakodnevicu, naročito kada smo svesni da u periodu predpuberteta i adolescencije, deca mogu kreirati izazovne situacije za koje je roditeljima neophodno strpljenje, razumevanje i prilagođena komunikacija.

Deca upijaju ton, ferkvenciju i način na koji im se obraćamo. Zato je komunikacija ključ. Promeni sebe i gledaj kako se pozitivno menja tvoje dete.